Testy 2017 pro žáky 5. a 7. tříd ZŠ z českého jazyka
Připravte se včas na přijímací zkoušky na víceletá gymnázia.
P. Adámková, M. Jirčíková, G. Zelená Sittová
Příručka reaguje na novelu školského zákona, která zavádí jednotné přijímací zkoušky, a zohledňuje podobu testů vytvořených Centrem pro žjišťování výsledků vzdělávání (CZVV, dříve CERMAT) v rámci pilotního ověřování organizace přijímacího řízení v roce 2015 a pokusného ověřování organizace přijímacího řízení v roce 2016. Slouží k cílené a systematické přípravě na přijímací zkoušku z českého jazyka a je využitelná jak při společné práci ve výuce, tak při samostatné přípravě doma.
Přibližně dvě třetiny úloh jsou primárně určeny žákům 5. tříd a třetina žákům 7. tříd. Dvojí určení úloh je odlišeno barevně.
OBSAH A STRUKTURA
Publikace je koncipována velmi komplexně. Nabízí cílenou čtyřfázovou přípravu složenou z informací o zkoušce, tréninku, simulace „ostré“ zkoušky a zpětné vazby. Je proto rozdělena na čtyři části:
I. Úvodní informace
- · informace o jednotných přijímacích zkouškách, o jejich průběhu;
- · informace o podobě didaktického testu z češtiny;
- · přehled typů testových úloh, které se u zkoušek mohou objevit;
- · instrukce k vyplňování záznamového archu;
- · informace o hodnocení didaktického testu;
- · tipy a doporučení pro přípravu i samostatnou zkoušku.
II. Sbírka testových úloh
- · představuje tréninkovou část vhodnou k použití před řešením samotných testů;
- · je určena k procvičení základního učiva a dovedností z oblasti českého jazyka a literatury formou testových úloh;
- · obsahuje více než 180 úloh, které nejsou řazeny do komplexních testů, ale jsou rozděleny podle dílčích oblastí učiva (porozumění textu, textová návaznost, stylistika, pravopis, slovní zásoba a slovotvorba, tvarosloví, skladba, literární výchova);
- · v každé oblasti učiva jsou na začátku uvedeny úlohy pro žáky 5. tříd a v závěru úlohy pro žáky 7. tříd.
III. Cvičné testy
- · představují simulaci „ostré“ zkoušky;
- · celkem deset didaktických testů – prvních sedm testů je určeno pro žáky 5. tříd a jsou rozděleny do dvou úrovní obtížnosti, poslední tři testy jsou určeny pro žáky 7. tříd;
- · jsou určeny k nácviku práce s komplexní sadou úloh z různých oblastí jazyka;
- · testy počtem úloh, svou strukturou, rozvržením učiva odpovídají dosud zadaným ostrým i ilustračním testům CZVV;
- · u každé úlohy je uveden počet bodů, jaký za ni lze získat.
IV. Klíč
- · řešení úloh ze sbírkové části;
- · řešení cvičných testů.